حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

دیه ۹۴ میلیونی با شرع اسلام مطابقت دارد

سید علی میرخلیلی:

دیه ۹۴ میلیونی با شرع اسلام مطابقت دارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به افزایش مقدار دیه به ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، رشد نسبی آن را مطابق با شرع اسلام بیان کرد.

سید علی میرخلیلی:

دیه ۹۴ میلیونی با شرع اسلام مطابقت دارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به افزایش مقدار دیه به ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، رشد نسبی آن را مطابق با شرع اسلام بیان کرد.

سید علی میرخلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، گفت: دیه در قانون مجازات اسلامی مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا به عضو به ولی و یا اولیای دم او داده می شود و دیه سال ۹۱ بر اساس موازین موجود در شرع اسلام، ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده و نمی‌توان به افزایش آن ایرادی وارد کرد.

نماینده مردم میناب، رودان و جاسک در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که مسئولان قضایی شاهد وقوع یک حادثه با تلفات انسانی هستند، موظف به اجرای قانون مجازات اسلامی و گرفتن حق دیه برای آنها خواهند بود.

وی ادامه داد: تعیین نرخ دیه در اسلام پولی نبوده، بلکه مبنای تعیین آن، شتر است و مسئولان با برگزاری جلسات متعدد با حضور کارشناسان قضایی، با توجه به قیمت احتمالی شتر در سال آینده نرخ آن را اعلام کردند.

میرخلیلی گفت: نرخ دیه کاملا شفاف و مشخص است و این موضوع هیچ ربطی به شرکت‌های بیمه ندارد؛ آنها با مالکان خودروها یا شرکت‌ها قرارداد می‌بندند که در صورت وقوع حادثه مبلغ دیه را بپردازند و در قبال آن نیز مبالغی را دریافت کنند که این موضوع فقط درباره تصادفات رانندگی است و در موارد قتل، جانی و قاتل باید دیه مقتول را بپردازد.

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس با تأکید بر اهمیت و جدیت آن، ادامه داد: زمانی که یک خانواده سرپرست خود را از دست می‌دهد نباید در پرداخت مقدار دیه‌ متعلق به خانواده او، تعلل کرده و نیاز مالی آن خانواده را برطرف کند.

وی افزود: این مسأله نباید از نگاه مسئولان پنهان بماند و اطاله دادرسی برای پرونده‌های رسیدگی به دیه را با سرعت بیشتری انجام دهند.    

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم مقدار بالای دیه را عاملی برای بازدارندگی جرم بیان کرد و گفت: مبلغ تعیین شده برای دیه مردم را وادار به اجرای قانون و رعایت هنجارهای جامعه خواهد کرد و نباید از اهمیت آن به راحتی عبور کرد.

سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته اعلام کرد که نرخ دیه در سال ۹۱، ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه‌های غیرحرام خواهد بود.

به گفته حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای جلسات متعددی با مسئولان سازمان‌های ذیربط از قبیل بیمه و جهاد کشاورزی برگزار شد که در برخی از این جلسات با حضور شخص رئیس قوه قضائیه بود و سرانجام مقرر شد نرخ دیه در سال ۹۱، ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه‌های غیرحرام باشد.

وی درباره رقم دیه در ماه‌های حرام یادآور شد: یک سوم این رقم در ماه‌های حرام اضافه‌تر خواهد شد./

پایان پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد