حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

۶۳ اشکال شورای نگهبان به لایحه آیین دادرسی کیفری

 شورای نگهبان نظر خود را درباره لایحه آیین دادرسی کیفری اعلام کرد. 

«۱ـ واژه «جرم» در ماده (۸) از این حیث که آیا مراد از آن، جرم قانونی است یا اعم از جرم شرعی و قانونی، روشن نیست و ابهام دارد؛ پس از بیان مراد اظهار نظر می‌گردد.

۲ـ با توجه به اینکه کلیه جرایم در نظام اسلامی دارای جنبه الهی هستند و حقوق الهی در بسیاری از آنها ملحوظ نظر قرار گرفته است، بنابراین حقوق جامعه و نظم عمومی را در مقابل حفظ حدود و مقررات الهی قرار دادن در ماده (۸) نادرست است و باید دو بند این ماده اصلاح شوند.

۳- ........

ادامه مطلب ...

ایران و کنوانسیون 1982 حقوق دریاها

چرا ایران ۲۶ سال است این کنوانسیون را تصویب نمی کند؟ 


دولت ایران کنوانسیون 1982 حقوق دریاها را امضا کرده اما طى 26 سال گذشته همواره از تصویب آن امتناع نموده و هیچ طرح یا لایحه اى در دولت و مجلس براى تصویب آن ارائه نشده است. در این مقاله تلاش مى شود برخى تردیدهاى حقوقى ایران نسبت به کنوانسیون مزبور که در آثار و گفتار ناظران سیاسى و حقوقى درباره دلایل عدم تصویب کنوانسیون مورد بررسى قرار گیرد.
این تردیدها عبارتند از موضوع حلّ اجبارى اختلافات اعضاى کنوانسیون بخصوص در اختلافات ایران و امارات متحده عربى بر سر جزایر سه گانه، موضوع عبور کشتى هاى نظامى از دریاى سرزمینى و نیز مسأله عبور ترانزیتى از تنگه هاى بین المللى که از نظر نظامى، سیاسى و اقتصادى در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز براى ایران حائز اهمیت است و نهایتاً موضوع تحدید حدود مناطق دریایی.
به نظر مى رسد هیچ یک از این چهار موضوع، آنقدر جدّى نیست که ایران را از عضویت در کنوانسیون بازدارد اما پیوستن به کنوانسیون باید همراه با صدور اعلامیه هاى تفسیرى مناسب و محدود نمودن روشهاى اجبارى حل اختلاف مندرج در کنوانسیون طبق شرایط « استثنائات اختیارى » باشد. 

ادامه مطلب ...