حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

پاسخ یک استاد حقوق به 7 ادعای امارات

یک استاد حقوق بین‌الملل با مضحک خواندن ادعاهای امارات و انگلیس درباره جزایر سه گانه گفت تا زمانی که این ادعاهای پوچ تغییر جهت نیابد، موقعیت‌های حقوقی خودنمایی نخواهد کرد. او هم‌چنین به 7 ادعای واهی امارات و انگلیس درباره جزایر سه‌گانه پاسخ داد.


 به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محمدرضا ضیایی بیگدلی که با موضوع «حاکمیت ایران در جزایر سه گانه؛ بررسی ادعاها از منظر حقوق بین‌الملل» در همایش بررسی تاریخی و حقوقی خلیج فارس سخن می‌گفت، اظهارکرد: ادعاهای واهی در مورد جزایر سه گانه از سوی کشورهای امارات و انگلیس مطرح شده است. اولین ادعاهای مطرح شده از سوی امارات بوده که این کشور مدعی است، از آغاز تاریخ، جزایر سه گانه متعلق به امارات بوده است، ادعایی که مانند ادعای رژیم صهیونیستی درباره سرزمین فلسطین است.

 
وی ادامه داد: بر خلاف ادعای امارات از آغاز تاریخ تاکنون، جزایر سه گانه متعلق به ایران بوده است و چنین ادعایی، یک ادعای واهی است.

 
ضیایی بیگدلی گفت: دومین ادعای مطرح شده نسبت به جزایر سه گانه، ادعای اولیه مرور زمان درباره مالکیت این جزایر از سوی انگلیس بود. پاسخ ایران به چنین ادعایی این بوده که جزایر سه گانه بلاصاحب نبوده و کشور ایران آنها را رها نکرده است.

 
این استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به ادعای سوم مطرح شده نسبت به جزایر سه گانه از سوی کشورهای انگلیس و امارات، ادامه داد: این ادعا ادعای تملک سرزمین‌های بدون صاحب و متروک از سوی کشورهای انگلیس و امارات نسبت به جزایر سه گانه بوده که پاسخ ایران در مقابل این ادعا نیز این بوده که جزایر سه گانه بلاصاحب نبوده و متعلق به ایران است و ضعف یک دولت تاثیری بر حاکمیتش نداشته و ندارد و با صرف غفلت ایران بر جزایر سه گانه در دوران پیش از انقلاب نمی‌توان حاکمیت ایران بر این جزایر را منتفی کرد.

 
ضیایی بیگدلی با اشاره به ادعای چهارم امارات مبنی بر اینکه بر اساس نظریه مجاورت این جزایر متعلق به امارات است، گفت: امارات در این ادعا مدعی بود که جزایر سه گانه به کشور امارات نزدیک‌تر است تا ایران. در صورتی که چنین نظریه‌ای در حقوق بین‌الملل پذیرفته نیست.

 
وی ادامه داد: ادعای پنجم مطرح شده نسبت به جزایر سه گانه از سوی کشور امارات، این بوده که جزایر سه گانه در نقشه جغرافیایی به امارات نزدیک‌تر است تا ایران. در صورتی که در نقشه جغرافیایی ما می‌بینیم که این جزایر به ایران نزدیک‌تر هستند.

 
ضیایی بیگدلی با اشاره به ادعای ششم که از سوی کشور انگلستان نسبت به جزایر سه گانه مطرح است، خاطر نشان کرد: انگلستان در این نظریه مدعی است که ساکنان جزایر عرب زبان هستند و می‌گفتند که بومی بودن ساکنان این جزایر یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد ایران حق مالکیت به این جزایر را ندارد. در صورتی که اصل و نصب بسیاری از عرب‌ها، ایرانی بودن آنهاست و پاسخ ایران در مقابل این ادعا این بوده که صرف بافت جمعیتی هیچ وقت دلیلی محکمی برای مالکیت نیست.

 
وی با اشاره به ادعای هفتم از سوی کشورهای انگلیس و امارات نسبت به جزایر سه گانه، تصریح کرد: این کشورها در این ادعا مدعی بودند که نسبت به این جزایر مسوولیت دو گانه و مشترکی دارند. در صورتی که چنین ادعایی از نظر حقوق بین‌الملل پذیرفته نیست.

 
این استاد حقوق بین‌الملل در پایان گفت: متاسفانه هم اکنون موقعیت تاریخی و حقوقی حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه یعنی تنب کوچک، بزرگ و بوموسی در پی ادعاهای واهی و سیاسی و غیر حقوقی امارات پنهان شده و تا زمانی که این ادعاهای پوچ تغییر جهت نیابد واقعیت‌های حقوقی خودنمایی نمی‌کند.

 
در ادامه «بزرگه مر یاراف» رییس کانون وکلای تاجیکستان نیز طی سخنانی گفت که نه تنها برای کشور ایران بلکه برای تمام انسانیت، خلیج فارس قدمت دیرینه‌ای دارد و همیشه خلیج فارس متعلق به مردم ایران زمین است.

 
در ادامه، رییس کانون وکلای تاجیکستان روزنامه‌ها و مجلات کانون وکلای تاجیکستان را به همایش بررسی تاریخی و حقوقی خلیج فارس هدیه کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
حقوقدان آینده پنج‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 21:55

...مسلم است که ادعای مالکیت از هر قدرت خارجی برای نفع و بهره بردن از این منطقه میباشد ..مستند است که ایران مالک تمام و کمال جزایر سه گانه است
.............................................
اهمیت جزایر سه گانه
جزیره تنب کوچک به همراه جزایر تنب بزرگ و بوموسا در عمیق ترین قسمت‌های خلیج فارس و در داخل دو کریدور رفت و برگشت طرح تفکیک تردد بین المللی کشتی‌ها واقع شده اند. این مساله باعث شده تا این جزایر از نظر ژئوپلیتیکی و استراتژیکی اهمیت ویژه ای به دست آورند. زیرا بخش مهمی از نفت خام مورد نیاز جهان از میان این جزایر می‌گذرد. در هر چند دقیقه یک نفت کش حامل نفت خام از آب‌های این جزایر عبور میکند. اگر به این تعداد، کشتی های تجاری نیز اضافه شود، در این صورت فشردگی ترافیک در میان جزایر مذکور به خوبی روشن می‌شود. [۱]
........
ممنون از زحمت شما دوست عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد