حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

حقوقدانان جوان

این پرنده مردنی نیست

حقوق چیست و حقوقدان کیست؟

حقوق چیست و حقوقدان کیست؟

 

 

انسان موجودی ناتوان است که برای تسلط بر طبیعت و تأمین نیازهای خود، به کمک دیگران نیاز دارد.

انسان نیازمند محبت است. او دیگران را دوست دارد و دوست دارد دیگران دوستش داشته باشند. مجموع نیازهای انسان او را به سوی اجتماع می کشاند و برای همین است که تا تاریخ به یاد دارد، همیشه افراد بشر با هم زندگی کرده اند.


علاوه براین ها، انسان ها خواسته های مشترکی نیز دارند. مثلاً همه می خواهند در روابط خود با دیگران، کمتر ضرر کنند و سود بیشتری به دست آورند. همه می خواهند، زندگی راحت و قدرت بیشتری داشته باشند. بنابراین طبیعی است که اختلاف، جنگ و دشمنی، برای به دست آوردن منافع بیشتر، به وجود آید. به همین سبب، انسان ها از همان آغاز فهمیدند که اجتماع با بی نظمی و زورگویی دوام پیدا نخواهد کرد و برای جلوگیری از هرج و مرج و بی نظمی، قواعدی به وجود آوردند تا بر روابط آنها حاکم باشد.

ما امروز این قواعد را حقوق می نامیم و فردی را که با این مجموعه های متعدد حقوقی آشنا باشد و در این رشته تحصیل کرده باشد، حقوقدان می شناسیم. حقوقدان باید عقل سالم و روحیه ای بی تعصبی داشته باشد. باید آمادگی دفاع از انسان هایی را که مورد ظلم واقع شده اند، به دست آورده باشد، حتی اگر مورد تهدید قرار بگیرد و یا نفع مادی برای او نداشته باشد. او می داند که حقیقت والاترین قانون است و با قضاوت صحیح، از زندگی، حیثیت و هستی موکلان خود دفاع می کند. باید روان و مؤثر صحبت کند، پس تسلط بر زبان و ادبیات، و دانستن فن بیان برای او بسیار ضروری است.

می دانیم که برای رسیدن به هرهدفی به برنامه ریزی صحیح نیاز داریم. اکثر کسانی که در رشتۀ حقوق تحصیل کرده اند، علاوه بر داشتن استعداد، با پشتکار و ارادۀ قوی هدفشان را دنبال کرده اند.

از آن جا که علم حقوق با اخلاق، خانواده، مذهب، سیاست، اقتصاد، تجارت، روابط بین الملل و حتی علوم طبیعی، ریاضی و فیزیک در ارتباط است، پس هر کس سوای هر شغل و منصبی که دارد، برای یک بار هم که شده است دچار مسأله ایی حقوقی می شود که به خاطر ناآگاهی از حقوق خود، به حقوقدانی شجاع، صبور، توانا و با اعتماد به نفس که با استدلالی صحیح از موکلش دفاع کند، نیازمند است. شاید آن حقوقدان شما باشید، البته اگر از همین امروز تصمیم بگیرید و اقدام کنید.

« رویا زرین »
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد